Online Marketing trends en ontwikkelingen in 2022
In de afgelopen jaren is online marketing naar voren gekomen als een belangrijk gebied van marketing en er is voorspeld dat het binnen de kortste keren door elke succesvolle organisatie zal worden overgenomen. Zelfs in het tijdperk van de pandemie, diende digitale marketing als een middel voor bedrijven om aan de top te blijven. In 2022 gaan de trends zelfs nog beter dan de voorgaande jaren.
Tiktok is al sinds de lancering een populair socialemediaplatform, maar in 2022 lijkt het erop dat tieners het als hun favoriete platform hebben gekozen. Op financieel gebied zijn cryptocurrency en NFT’s naar de top gestegen omdat steeds meer mensen vooral in bitcoin investeren. Nadat Google echter een wijziging in zijn beleid met betrekking tot cookies van derden heeft aangekondigd, is het voor digitale marketeers van cruciaal belang om nieuwe regelingen te treffen om inhoud aan hun doelgroepen te leveren. Kortom, de digitale wereld verandert van dag tot dag, dus marketeers moeten de nieuwe trends bijbenen om in de markt te blijven. Wij hebben de top 5 digitale marketingtrends verzameld die in 2022 moeten worden overgenomen.
1. DIY-video’s
Tiktok is zo populair geworden omdat het de conventionele trend van het posten van foto’s en social media-verhalen heeft verlegd naar een meer interactief idee, namelijk korte video’s. Andere platforms zoals Instagram en Youtube hebben ook korte video’s geïntroduceerd in de vorm van Reels en Youtube Shorts.
Korte video’s dienen het doel van interactie met gebruikers op een snellere manier dan tekst, ze geven de voorkeur aan het bekijken van inhoud in video’s dan de moeite te nemen om teksten te lezen en zich te engageren. GenZ staat bekend om het volgen van uitdagingen en het deelnemen aan gesprekken over populaire onderwerpen. Dit kan gemakkelijk worden gedaan door zelfs video’s van 6 seconden te posten zonder er veel moeite voor te doen. Social media-platforms hebben vaak een groot percentage van het jonge publiek, dus korte openhartige video’s zijn de beste manier om jongeren gemakkelijk aan te trekken
2. Echte verhalen
Bedrijven hebben storytelling altijd gebruikt als marketingstrategie. Deze techniek is echter niet meer bruikbaar in de moderne tijd omdat het publiek niet meer wil horen wat er uniek is aan jou en je bedrijf en waarom ze jou zouden moeten kiezen boven je concurrenten. Maar in plaats daarvan willen ze de resultaten van uw beloften zien in de vorm van verhalen die aan hun verwachtingen voldoen.
Maar dat betekent niet dat alleen reviews ertoe doen en dat merken moeten stoppen met het aanmoedigen van klanten om voor hen te kiezen. Daarom zou echte storytelling een nieuwe strategie moeten zijn die merken zouden moeten volgen, waarbij ze de voordelen van hun product vertellen door middel van verhalen en getuigenissen. Dit is een meer overtuigende manier om het publiek te vertellen dat u hun beste keuze bent.
3. Besteed aandacht aan uw doelgroep
Sinds de pandemie zijn de mensen nog niet teruggekeerd naar hun normale doen en laten en de effecten van de lockdown hebben hen angstig en depressief gemaakt. Social media wordt normaal gezien als een bron van ontspanning, maar tijdens deze periode hebben hun feeds hen ook zo gestrest achtergelaten dat veel gebruikers hun accounts hebben gedeactiveerd of verwijderd. De mensen die nog wel geactiveerd zijn, raken gefrustreerd door advertenties en merkcampagnes.
Sociale media platforms staan altijd vol met promotionele posts van merken en normale gebruikers die er doorheen scrollen. In een normaal scenario is het zeer onwaarschijnlijk dat uw post de aandacht van een gebruiker zal trekken. Een meer succesvolle strategie zou zijn om het huidige doelpubliek te betrekken en alleen diegenen te bereiken die echt geïnteresseerd zijn in wat u aanbiedt. In het tijdperk van online marketing bekijken klanten alleen selectieve gegevens en volgen ze alleen merken die precies bieden wat ze willen. Dus als u in de volgerskring van zoveel mogelijk mensen wilt blijven, bied dan incentives en producten aan die aantrekkelijk genoeg zijn om mensen u te laten verkiezen boven anderen.
4. Transparantie en het opbouwen van vertrouwen
Met de toename van de trend van online marketing, oplichting en hackers zijn ook zeer actief, dus het is moeilijk voor mensen om te weten wie te vertrouwen. Het is heel belangrijk dat bedrijven naast het promoten van hun merk ook werken aan het versterken van hun privacy, zodat het gemakkelijk is om de voorkeuren van hun gebruikers te volgen.
Aangezien Google heeft overwogen om hun cookies van derden binnen een jaar te verwijderen, zullen alle merken moeilijkheden ondervinden om een geschiktere manier te vinden om hun merk te adverteren. Het is een vrij optimistische benadering die targeting en data-driven marketing niet beperkt. Het is echter een nieuw begin van het opbouwen van vertrouwen en transparantie tussen het merk en de klant. Merken moeten gaan communiceren met hun consumenten en een wederzijdse vertrouwensband opbouwen door hen gegevens te laten verstrekken. Deze gegevens moeten worden beschermd en consumenten moeten worden overtuigd en niet worden gedwongen om het product te kopen. Zoals gezegd, consumenten zoeken het echte tussen de massa nep spul en als merken deze strategie volgen, zou dat leiden tot een sterkere relatie met het publiek.
5. Personalisering
Personalisering is ook een van de groeiende trends in 2022. Het verhoogt de kans dat u uw doelpubliek bereikt. Het bereikt alleen specifieke mensen in plaats van uw merk aan alle doelgroepen te presenteren, zodat maximale mensen die geïnteresseerd zijn in uw merk toegang tot u krijgen. Dit proces vereist de juiste inhoud, op het juiste moment en op de juiste plaats om maximale betrokkenheid te krijgen in een pool van advertenties van uw concurrenten.
Om deze vruchtbare resultaten te bereiken, moet u de voorkeuren van de klant analyseren via hun platforms en hun gedragingen, zodat u beter kunt inspelen op hun behoeften. Op deze manier zal het juiste publiek reageren op uw oproep en deze ook verder promoten.
Met andere woorden, merken moeten hun marketingstrategie aanpassen voor elk social media-platform, doellocatie en cultuur om hun product te promoten. Dit komt omdat de klant in een ander deel van de wereld uw content op een andere manier, op andere tijden en vanuit een ander perspectief zou bekijken. Klanten houden van inspanning en loyaliteit, dus deze strategie zou hen dwingen voor u te kiezen.
Kortom, met de verandering in technologie moeten merken veranderen om in de race te blijven. Dus, deze trends hierboven zijn nuttig om uw online marketing succes mogelijk te maken dit jaar en het volgende.